Yrittäjyyden askeleet

hyviä neuvoja yrittäjyyteen

Monet haluavat perinteisen työpaikan vakautta. Toiset taas eivät halua työskennellä työpaikassa, jossa tehdään toisten hyväksi ja toisten ideoilla. Yrittäjät haluavat tuntea itsensä inspiroituneeksi ja se onnistuu jos he työskentelevät unelmansa rakentamiseksi. Monet yrittäjiksi aikovat eivät edes malta odottaa, että pääsevät irtisanoutumaan tai ottamaan pitkää vapaata työstään ja perustamaan oman yrityksen.

Yrittäjyyteen liittyy monia ominaisuuksia. Niistä yksi tärkeimmästä päästä on ennen kaikkea omistautuminen. Yrittäjyys on kovaa työtä eikä kenestäkään tule menestyjää yhdessä yössä.

Kannattaakin käydä yrittäjyys prosessina läpi, jossa on useita eri vaiheita. Hyviä neuvoja yrittäjyyteen etsiessä tämä tulee varmasti vastaan monta kertaa.

Ideasta tuotteeksi tai palveluksi

Alkuidea on monella lähtökohta. Yritykset perustuvat yleensä yhteen ideaan joka saa yrittäjän toimimaan. Idea saattaa olla syy siihen, että päätit alun perin perustaa oman yrityksen. Se ei kuitenkaan ole läheskään ainoa tapa, jolla liikeideat syntyvät.

Monet yrittäjät kamppailevat pohtiessaan, mitä palvelua tai tuotetta he voisivat tarjota markkinoille. Ideointia ei kannata siis lykätä. Kartoita eri toimialoja ja rajaa niitä kiinnostuksen kohteidesi tai asiantuntemuksesi perusteella. Joka työpäivä tulisi ollla aikaa ideointiin. Kun ideasi on valmis, sinun on syytä määritellä tarkemmat yksityiskohdat ja alkaa etsiä uusia asiakkaita. Mieti mikä on kohderyhmäsi ja paljonko se tulee maksamaan asiakkaalle.

Laadi tämän jälkeen liiketoimintasuunnitelma, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti yritystoimintasi tavoitteet ja ennakoidut tulot. Tutki sitten markkinoita sen varalta, ettei kilpailijoita ole ainakaan aivan lähellä tai sen varalta, että huomaat tarjoavasi jotain parempaa kuin he. Viestinnän ja markkinoinnin aloittaminen kannattaa aloittaa jo tässä vaiheessa – ensiksi sinun tulisi brändätä itsesi, jotta voit kertoa asiakkaille mitä olet myymässä ja miten se toimii.

Verkostoidu, verkostoidu ja verkostoidu

Yrittäjäksi ryhtyessäsi tarvitset laajan verkoston yhteistyökumppaneita, alan ammattilaisia ja asiantuntijoita ja monia muita, joiden kanssa voit ainakin vähintään vaihtaa kuulumisia ja vertailla tekemisiänne. Voi olla hyvinkin tärkeää olla vuorovaikutuksessa samanhenkisten henkilöiden kanssa, jotka jakavat liiketoimintasi kiinnostuksen kohteet. Heillä voi olla myös ongelmia, jotka yrityksesi voisi ratkaista.

Tässä vaiheessa voidaankin virallisesti perustaa yritys ja rekisteröidä se. Tarkista kuitenkin ensiksi, onko samannimistä yritystä olemassa. Kun kaikki on sitä myöten reilassa, voit

aloittaa tilaamaan verkkosivun domain-nimineen, sekä yrityksen sähköpostiosotteineen. Verkkosivun ja sähköpostit voidaan yleensä hankkia samasta paikasta.

Mutta mistä rahat?

Tässä vaiheessa on hyvä palkata kirjanpitäjä, kun rahasta ruvetaan puhumaan. Rahoitus on tärkeää yritykselle. Uudet yritykset voivat saada valtiolta starttirahaa, mutta siihen ovat omat vaatimuksensa. Rahoitukseen on monia keinoja, kuten esimerkiksi enkelisijoittajat ja muut vastaavat sijoittajat. Yksi suosittu tapa kerätä startup-rahaa on joukkorahoitus. Erilaisten joukkorahoitus -alustojen avulla yrittäjät voivat viestiä tuotteestaan tai palvelustaan sekä samalla nostaa esille brändiään. Joukkorahoituksessa on tärkeää luoda yrityksellesi kiehtova tarina, joka saa yleisön eli rahoittajasi kiinnostumaan. Tarina on muutenkin tärkeää yrityselämässä. Tarinan voi kertoa vaikka lyhyen videon avulla.

Kun rahoitus onnistuu, tulee yritykseksi tehdä tuote tai palvelu kuntoon, jotta se voidaan lanseerata. Siihen voi kuulua esimerkiksi työntekijöiden palkkaamista, valmistamistyötä, kehitystyötä, tuotteiden testaamista laadunvarmistusta varten ja niin edelleen. Jos rahoitus on vielä käynnissä tässä vaiheessa, voit kertoa tilanteesta rahoittajillesi. Se myös nostattaa luottamusta, että tuote tai palvelu on varmasti tulossa.

Viimeistään tässä vaiheessa täytyy aloittaa myös markkinointi muulle yleisölle kuin esimerkiksi joukkorahoituksen kautta saadulle yleisölle. Pienimmillään se on verkkosivuston lanseeraminen, sosiaalisen median kampanjaa ja siellä maksullisten mainosten tekemistä. Älä unohda myöskään perinteistä mediaa, joka voi olla juuri sinun tuotteellesi tai palvelulle tärkeä.